Friday, July 9, 2010

7 JeNiS CinTa MeNuRuT aL-QuRaN







1) Cinta al-Mawaddah (Penuh Kasih Membara)
---> Cinta al-Mawaddah adalah jenis cinta menggebukan, membara dan mekar. Orang yg memiliki cinta jenis ini mahu selalu berdua, enggan berpisah dan selalu ingin memuaskan dahaga cintanya. Ia ingin memonopoli cintanya dan hampir tidak boleh melihat cinta yg lain.

2) Cinta ar-Rahmah (Pengorbanan)
---> Cinta ar-Rahmah adalah jenis cinta yg penuh kasih sayang, lembut, sedia berkorban dan sedia melindungi. Orang yg memiliki cinta jenis rahmah ini lebih mementingkan orang yg dicintainya berbanding diri sendiri. Termasuk dalam cinta rahmah adalah cinta antara orang yang mempunyai talian darah terutama cinta orang tua terhadap anak dan sebaliknya.

3) Cinta Kulfah (Mendidik)
---> Cinta Kulfah adalah jenis perasaan cinta yang disertai kesedaran mendidik kepada hal-hal yg positif meskipun sulit. Menerusi didikan itu lahir pekerti yg rajin dan berdikari. Jenis cinta ini disebut di dalam al-Quran ketika menyatakan bahawa ALLAH SWT tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya dan bertujuan mendidiknya agar menjadi manusia yg mandiri.

4) Cinta al-Mailu (Tidak Keruan)
---> Cinta al-Mailu adalah jenis cinta yg bermusim dan tidak keruan. Sifat cinta ini adalah sementara membara sehingga tertimbus seluruh perhatian terhadap hal-hal lain. Cinta jenis ini di dalam al-Quran disebut dalam konteks orang berpoligami di mana ketika jatuh cinta kepada yg muda lebih cenderung mengabaikan kepada yg lama.(an-Nisa ayat 129)

5)Cinta asy-Syaghaf (Mabuk Asmara)
---> Cinta asy-Syaghaf adalah jenis cinta yg sangat mendalam, membuta-tuli dan memabukkan. Orang yg diserang cinta jenis syaghaf menjadi seperti orang gila, lupa diri da hampir-hampir tidak menyedari apa yg dilakukan.

6) Cinta Ra'fah (Dayus)
---> Cinta Ra'fah adalah jenis cinta yg menimbulkan rasa kasih yg dalam sehingga mengalahkan norma-norma kebenaran. Suami yg kasih kpd isteri sehingga sanggup membiarkan isteri berbuat dosa. Ini adalah cinta dayus. Al-Quran menyebut perumpamaan ini ketika mengingatkan manusia agar janganlah cinta ra'fah menyebabkan orang tidak menegakkan hukum ALLAH dalam hal ini menjurus dalam hukuman bagi penzina. (an-Nur ayat 2)

7) Cinta Shobwah (Syahwat)
---> Cinta Shobwah adalah jenis cinta syahwat yg buta dan cinta yg mendorong perilaku terjebak tanpa sanggup mengelak.



Sumber: Kompas Cinta

No comments:

Post a Comment